Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK
Terug naar blog
3 min. leestijd
De Fryske 22 oktober 2020

NIEUWS – ‘Crowdfunding werkt het best bij een eerlijk verhaal’

Dit artikel is deels overgenomen van BoerenBusiness:

De Fryske kaas is een merk met een natuurinclusieve missie. Catharinus Wierda bedacht de Fryske met het idee om het Friese landschap, de natuur en de dieren samen te brengen in een duurzaam verantwoorde kaas. Inmiddels begint het succes zijn uitwerking te hebben, daarom startte hij met crowdfunding, zodat hij de kaasvoorraad kan opbouwen en uitbreiden.

Wierda bekleedde voorheen verschillende duurzaamheidsfuncties in de zuivelsector. Duurzaamheid ziet hij als vanzelfsprekend, toch was het soms lastig zaken voor elkaar te krijgen. “Misschien wilde ik al dingen waar de praktijk nog niet rijp voor was,” aldus Wierda. Het idee van De Fryske ontstond in een weiland op het Friese platteland. “Ik hoorde de weidevogels die steeds meer onder druk staan en zag veel gras om me heen met in verhouding weinig maïs. Ik bedacht me dat de melk die hier geproduceerd wordt de ideale melk is om kaas van te maken. Bovendien wordt het op een duurzame en natuurinclusieve manier verkregen.

Hoe is het concept ontstaan?
“Ik wilde geen ‘gewone’ boerenkaas. Het moest een concept worden waarin ik kan opschalen en zo kan werken aan mijn duurzame ambities. Ik kan wel spreken van een uitdaging, want waar innovatie en een duurzame voedselwereld vaak vragen om een korte, transparante keten. Als die bovendien ook opschaalbaar moet zijn, dan is dat heel lastig in de zuivel. Melkveehouders leveren uiteraard aan melkverwerkers, daar moest ik allereerst tussen zien te komen. Na veel gesprekken heb ik een korte keten van de grond gekregen waar ik zeer over te spreken ben. Ik ben begonnen met één melkveehouder van Farmel, later werden dat er twee. Inmiddels heb ik met FrieslandCampina een samenwerking weten op te zetten waar 5 melkveehouders bij betrokken zijn. De melk wordt verwerkt in Rouveen. Als de markt zich verder ontwikkelt kan ik opschalen naar meer melkveehouders, maar voor nu kan ik nog niet alle melk van deze vijf boeren verwerken tot kaas dus dat is nog niet aan de orde.”

Waarom besloot je een financiering te realiseren door middel van crowdfunding?
“Om de grotere kaasvoorraad aan te kunnen leggen heb ik een bepaalde hoeveelheid kapitaal nodig. Zelf heb ik hiervoor te weinig eigen vermogen. Financieren bij de bank is uiteraard een optie, maar iemand wees me op de mogelijkheid van crowdfunding. Bij de bank kijken ze voornamelijk naar een minimaal risico op papier, het proces voorafgaand aan de financiering is tijdrovend en daarbij brengt het ook weer kosten met zich mee.
Bij crowdfunding leen je geld van een grote groep mensen. Het risico voor deze mensen is er natuurlijk, maar ze weten wel exact waar het geld naar toe gaat. En hebben daarbij vooral vertrouwen in het initiatief en de persoon. De crowdfunding geeft De Fryske een stevige basis, ook wanneer ik nu een aanvullende financiering bij de bank wil vragen.”

Meer weten? Het hele artikel vind je hier!

Andere blogposts

0
    0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leegTerug naar winkel