Veelgestelde vragen
Abonnement afsluiten
Kan ik mijn kazen zelf kiezen?
Ja! Stel wanneer je wil je eigen pakket samen met jouw eigen favoriete kazen.
Wat kost een abonnement?
Je kunt je abonnement helemaal zelf samenstellen. De prijs van het abonnement hangt dus af van jouw keuze.
Kan ik mijn abonnement pauzeren?
Zeker! Komt het even niet uit? Aanpassen, pauzeren of stopzetten kan altijd. Stuur een mailtje naar info@defryske.frl en geef duidelijk aan van wanneer tot wanneer je geen kaas wenst te ontvangen.
Hoe worden de kazen verpakt?
Onze kazen worden vacuüm verpakt, zodat ze extra lang vers blijven. We verzenden ze in stevige kartonnen dozen, dichtgeplakt met papieren tape – die kunnen dus volledig bij het oud papier. De verzending verloopt via DHL. Wil je meer weten over hun duurzaamheidsmissie? Lees er hier alles over.
Krijg ik korting als ik een abonnement afsluit?
Absoluut! Je ontvangt drie keer 10% korting op je abonnement, zodat je kunt genieten van onze heerlijke kazen tegen een voordelige prijs.
Hoe kan ik betalen voor mijn abonnement?
Je betaalt je eerste bestelling via onze website, bijvoorbeeld met iDeal. Daarna gaat het gemakkelijk via automatische incasso. Zo hoef je er verder niet meer aan te denken. Wanneer we je een mailtje sturen dat je nieuwe bestelling klaarstaat, kan het nog een paar dagen duren voordat we deze verzenden. Dat komt doordat er een wettelijke bedenktijd van drie dagen is voor de incasso. Zodra de incasso is afgerond, sturen we je pakket meteen op.
Waarom zijn de kazen in mijn box niet allemaal even groot?
Onze kazen worden met de hand gesneden en verschillen daarom soms van grootte. Op de website staat altijd het geschatte gewicht aangegeven, maar omdat we zowel ronde als rechthoekige kazen maken, kunnen de stukken er anders uitzien. Het blijft natuurlijk dezelfde heerlijke kaas van de Fryske!
Krijg ik wel waar voor mijn geld als het gewicht verschilt?
Kaas is een natuurproduct en dat betekent dat er altijd wat variatie in het gewicht kan zitten. We snijden alles met de hand en doen ons best om zo dicht mogelijk bij het aangegeven gewicht te blijven. Soms krijg je iets meer, soms iets minder – maar altijd dezelfde kwaliteit en smaak.
Waarom zijn jullie maar 1 ster Beter Leven-gecertificeerd?
Het Beter Leven-keurmerk komt oorspronkelijk uit de vleessector. Daar zie je duidelijke verschillen tussen 1, 2 en 3 sterren. In de zuivelsector is dit keurmerk echter nog niet zo bekend of ver ontwikkeld. Zo is het 2-sterrencertificaat nog nooit uitgereikt, en de 3 sterren alleen aan biologisch gecertificeerde zuivelproducten. Er valt dus nog veel te winnen binnen de zuivelwereld.
In het reguliere kaasschap zijn wij de enige kaas met het Beter Leven-keurmerk. Bij sommige aspecten gaan onze boeren zelfs verder dan de normen voor 2 of 3 sterren. Toch willen we ons concept toegankelijk houden voor een grotere groep boeren, en werkbaar voor degenen die al met ons samenwerken. Daarom voldoen we nu aan de 1 ster, maar zijn we druk in gesprek met de Dierenbescherming. Samen kijken we naar hoe we kunnen opschalen naar 2 of 3 sterren, en of we de eisen op sommige punten kunnen aanpassen.
Hebben jullie een fysieke winkel?
Helaas hebben we geen fysieke winkel waar je je bestelling kunt afhalen in Lemmer. Maar geen zorgen! Eén van onze boeren heeft wel een boerderijwinkel. Daar ben je van harte welkom voor een vers stuk gesneden de Fryske. Je vindt de boerderijwinkel op Froonackerdyk 1, Britswert.
Daarnaast vind je de Fryske bij uiteenlopende supermarkten, kaaswinkels en marktkramen. Ligt de Fryske niet in jouw supermarkt? Vraag er dan vooral naar bij de winkelier.
Kan ik mijn kaas ook afhalen in Lemmer?
Nee, ophalen in Lemmer is helaas niet mogelijk, omdat we daar niet altijd aanwezig zijn. Wij zouden zeggen: als de wiedeweerga bestellen en wij sturen jouw kaas direct op!
Onze missie
Wat is biodiversiteit precies?
Biodiversiteit is meer dan ‘een heleboel verschillende soorten planten en dieren’. Het gaat om de variatie binnen soorten en de manier waarop alles samenwerkt in een ecosysteem. Denk aan planten, dieren en micro-organismen. Ze hebben elkaar nodig om de natuur in balans te houden. Hoe diverser, hoe beter de natuur bestand is tegen verstoringen.
Wat betekent dit voor de Fryske en wat doen onze veehouders? Als eerste mag minimaal 20% van het land ‘verrommelen’. Het wordt niet of nauwelijks bemest, de grondwaterpeilen staan hoog en het wordt laat gemaaid. Hier groeit vervolgens lang kruidenrijk gras en biedt bescherming aan jonge weidevogels en geeft voedsel. Hoger kruidenrijk gras zit namelijk vol met grotere insecten, voedsel voor o.a. grutto jongen. Biodiversiteit op de rest van het bedrijf is ook van belang. Dit land wordt niet geploegd en boeren worden gestimuleerd meer kruiden en klavers toe te passen. Dit leidt tot meer bodemleven met schimmels, wormen, muizen en insecten op verschillende dieptes. Ook dit ‘leven’ is belangrijk als voedsel voor weidevogels. Alleen natuurland als oase is niet genoeg. Verder investeren onze boeren in nestplaatsen op het erf en voederhagen, struikgewassen rondom het boerenerf. Het geeft extra mogelijkheden voor andere vogels en de koeien hebben baat bij de bladeren van deze struiken (mineralen) Als laatste werken we aan biodiversiteit elders. We gebruiken geen soja of palm van buiten Europa. En dragen daarmee niet bij aan ontbossing.
Wat betekent circulariteit in de landbouw?
Circulariteit draait om slim hergebruik: wat overblijft in de ene keten, wordt grondstof voor de andere. Restjes eten van ons worden bijvoorbeeld voer voor dieren. Zo zorgen we ervoor dat er niets verloren gaat en alles een tweede leven krijgt. Ons doel is om uiteindelijk 100% circulair te worden. Op die manier blijft ons voedselsysteem in balans met de natuur.
Het gaat om:
- reststromen uit de voedingsindustrie zoals bierbostel, aardappelpersvezels, witlofwortels, suikerbietenpulp.. dit is precies waar de veehouderij een rol heeft om ‘rommel’ van ons mensen op te ruimen en daar zuivel van te produceren
- reststromen uit bermen. De meeste van onze boeren gebruiken grasresten / afval vanuit bermen, composteren dit en gebruiken dit om de bodem vruchtbaarder te maken. Op naar Sûne Grûn. Hier is eventueel een link te maken naar AgriCycling
Waarom zijn jullie nu nog niet 100% circulair?
We werken er hard aan om 100% circulair te worden, maar het is een proces dat tijd kost. We zijn al goed op weg door reststromen zoals bierbostel en aardappelschillen als voer te gebruiken. Elke dag zetten we stappen om nog dichter bij een volledig circulair systeem te komen. Aanvulling vanuit de Fryske. In de eerste jaren hebben we ons gefocust op biodiversiteit, meer betekenen voor weidevogels en een levend landschap. Later kwam hier dierenwelzijn bij. Lange weidegang was al de norm, nu hebben onze veehouders ook geïnvesteerd in stallen met voldoende comfort, ruimte, licht, lucht,, .. in lijn met Beter Leven. En zijn hierin behoorlijk uniek. De nieuwe uitdaging voor de komende jaren wordt om meer circulair te worden: naar meer reststromen en nog minder voer wat hiervoor apart verbouwd moet worden, naar afbouw van kunstmest en beter gebruik van bijvoorbeeld bermgras. Waarom doen we het nog niet? Omdat het heel vernieuwend is om zo te denken en dit uit te werken. Raar he.
Zijn de Fryske-kazen duurder omdat de boeren meer verdienen?
Onze verkoopprijs is vergelijkbaar met de prijzen van bepaalde A-merkkazen, terwijl we toch een hogere kostprijs hebben. Hoe zit het? Onze kostprijs is hoger dan van grote fabriekskazen of grote A-merken. Dit komt deels door de duurzame premie die boeren ontvangen. Het komt ook omdat we klein zijn. Onze melk wordt apart verwerkt in volumes waar anderen dit in veel grotere volumes doen tot 100x zoveel in één keer. Ook het opleggen, distribueren en verpakken gebeurt in kleinere porties. Klein is daarmee een grotere oorzaak dan de premie voor de boeren. . Omdat we tegelijk een hoge prijswinnnende kaaskwaliteit hebben, kunnen we ook iets meer vragen, vergelijkbaar met grote A-merken. Er is 1 groot verschil. Wij hebben minder ruimte om te investeren in marketing, waar zij dit wel doen. We moeten de marketing dus anders doen.
Wat is het verschil tussen regeneratief en biologisch?
Biologische landbouw gaat over het vermijden van schadelijke middelen zoals pesticiden. Regeneratieve landbouw gaat een stap verder. Het richt zich op het herstellen van de bodem en biodiversiteit, en op het bouwen van een veerkrachtig landbouwsysteem dat steeds beter wordt door samen te werken met de natuur.
De koeien eten ‘vooral’ gras. Wat eten ze nog meer?
Naast gras krijgen onze koeien voer gemaakt van restproducten zoals bierbostel en aardappelschillen maar ook raapzaadschroot (restproduct van zonnebloemen, na oliepersing). Zo zorgen we dat ze voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen en helpen we tegelijkertijd om voedselverspilling te verminderen. Bovendien vinden we het belangrijk om voer uit de buurt te halen. En niet duizenden kilometers af te leggen voor soja uit Zuid-Amerika. Aanvullend krijgen de koeien granen, zoals geplette tarwe of gerst. Voor een groot deel zijn dit granen die onvoldoende kwaliteit hebben voor humane verwerking.
Waarom ploegen jullie weilanden niet?
Door onze weilanden niet te ploegen, houden we de bodemstructuur intact. Dit helpt om de biodiversiteit in de bodem te behouden, zorgt voor betere wateropslag en voorkomt dat er te veel koolstof vrijkomt.
Waarom grazen koeien niet het hele jaar door buiten?
Hoewel we streven naar zo veel mogelijk weidegang, zijn er tijden waarin het beter is om koeien binnen te houden, bijvoorbeeld in de winter of bij extreme weersomstandigheden. Onze koeien hebben ruime, comfortabele stallen waar ze altijd toegang hebben tot vers water en voldoende ruimte om hun natuurlijke gedrag te vertonen.
Hoe gaan jullie om met de CO₂-uitstoot van vee?
We werken aan het verminderen van onze CO₂-voetafdruk door het toepassen van regeneratieve maatregelen. Dit betekent dat onze gezonde bodems helpen koolstof op te slaan (worden niet geploegd). Daarnaast helpen lange weidegang, goede producties en gezondheid van koeien en minder kunstmestgebruik.
Welke keurmerken hebben jullie en wat zeggen deze over jullie?
Beter Leven Keurmerk met 1 ster. We zijn de enige kaas met 1 ster, ernaast is een vergelijkbaar initiatief met 3 sterren (bio); noemen? 1 ster lijkt misschien niet veel, maar komt vooral door onze beleving bij varkens en kippen (met 1 ster). Toch hebben onze veehouders grote investeringen gedaan om hieraan te voldoen en het pakket van een paar 100 maatregelen is een flink pakket. Toch orienteren we ons wel op het voldoen aan 2 sterren. Wat het over ons zegt? Dat we dierenwelzijn heel serieus nemen en vertaald hebben naar maatregelen. Als een van de weinige duurzame initiatieven in de zuivelsector van NL. De borging van BLK gebeurt door een onafhankelijke externe partij, Qlip en wordt mede aangestuurd door de Dierenbescherming
Omdat we veel aandacht geven aan weidevogels, mogen we het logo van de Vogelbescherming gebruiken en dit is gebaseerd op afspraken met de Vogelbescherming over maatregelen bij de veehouders die ook gecontroleerd worden.
Verzenden en retourneren
Hoe wordt mijn bestelling verzonden?
Je bestelling wordt verzonden via DHL. In binnen en buitenland kiezen we ervoor om onze pakketten met DHL te verzenden. Ook onze brievenbuspakketten worden verzonden via DHL. De brievenbuspakketten zijn handig als je niet veel thuis bent echter kun je bij het afrekenen ook kiezen voor het dichtstbijzijnde servicepunt. Dan kun je jouw bestelling ophalen wanneer je wil!
Wat zijn de verzendkosten?
Boven de 50 euro brengen we geen kosten voor verzending in rekening en is verzenden dus gratis! Onder de 50 euro werken we met de volgende staffel. Hoe meer je besteld, hoe goedkoper de verzending.
– Bestel je minder dan €20 dan betaal je €5,95 verzenkosten
– Bestel je tussen de €20,00 en €35,00 dan betaal je €4,95 verzendkosten
– Bestel je tussen de €35,00 en €50,00 dan betaal je €3,95 verzendkosten
– Bestel je voor meer dan €50,00 dan krijg je van ons gratis verzending
Wat is de levertijd van mijn bestelling?
We proberen altijd zo spoedig mogelijk te leveren. Hou rekening met een gemiddelde levertijd van twee werkdagen.
Versturen jullie ook met warm weer?
Wanneer de temperatuur buiten boven de 22 graden is kunnen wij de kwaliteit van onze producten niet garanderen. De kaas wordt te warm en begint te ‘zweten’. We kiezen er dan voor om helemaal niet te verzenden en te wachten op iets kouder weer. Je wordt hierover per mail op de hoogte gehouden en we zullen alles eraan doen om alsnog spoedig te verzenden.
Kan ik mijn bestelling retourneren?
Onze producten worden volgens hoge kwaliteitsnormen gemaakt en verzonden. Mochten er desondanks klachten over onze producten zijn, bijvoorbeeld door transport of schade aan het product, en wil je retourneren dan verzoeken wij je om binnen 2 weken contact op te nemen met onze klantenservice.
Dit kan middels het e-mailadres info@defryske.frl met foto’s van het product en de doos en als onderwerp het ordernummer. Je ontvangt z.s.m. een reactie van ons.